Bereik jouw sportdoelen

0
76

Er zijn weinig relaties nauwer en complexer dan die tussen je lichaam, voeding en sport. Heb je weleens geprobeerd om af te vallen, maar kreeg je je eetpatroon maar niet op de rit? Of wil je wat meer spieren opbouwen—iets meer definitie bij je buik en armen, bijvoorbeeld—maar heb je geen idee wat voor eetpatroon daarbij past? Van protein shakes tot creatine monohydraat; er zijn een miljoen dingen die je kan proberen. Maar laten we vooral bij het begin beginnen.

Het sportgedeelte

Voordat je dat sportschoolabonnement weer uit de kast trekt en al je snoep weggooit, is het slim om eerst even stil te staan bij datgeen waar het allemaal mee begint: je lichaam. Jouw lichaam is iets wat jij het beste kent, en jij kan dus ook het beste aanvoelen wat het nodig heeft, wat het wil, wat het aankan en waar het absoluut niet blij van wordt. Naar die signalen moet je ook altijd luisteren, zeker als het op voeding aankomt. Dat gevoel bijvoorbeeld, dat je een week gezond eet en vervolgens McDonalds besteld; en dat je je vervolgens misselijk voelt? Dat is een signaal van je lichaam, eentje die betekent: “Ik ben dít niet meer gewend”. Ga bij jezelf na wat je wil bereiken met je nieuwe sport -en eetpatroon. Wil je afvallen? Wil je spiermassa opbouwen? Wil je niet aankomen of afvallen maar enkel in vorm blijven en niet moeten hijgen elke keer als je een trap op loopt? Probeer online of met een personal trainer een work-out routine samen te stellen die dit reflecteert, en die ook makkelijk omhoog te schalen is. Het zal je verbazen hoe snel je lichaam zich aanpast en went aan oefeningen, en dus is het belangrijk om die groeimogelijkheid van tevoren in te bouwen. Dat kan jij!

Het eetgedeelte

Nou, dan is het sportgedeelte helemaal geregeld. Nu nog de voeding. Afhankelijk van je doel moet je andere dingen binnenkrijgen. Als je spiermassa op wil bouwen moet je meer calorieën consumeren dan wanneer dit niet je doel is; daar helpen iets als protein shakes ook enorm bij, maar die zijn sowieso goed om in je sportdieet te verwerken. Iets wat je er zeker niet in moet verwerken is het idee dat wanneer je af wil vallen, je minder moet gaan eten. Je lichaam heeft brandstof nodig. Je kan niet sporten als je niet genoeg voedingstoffen binnenkrijgt. 

 

Luister dus goed naar jezelf en bouw een sportroutine en een eetpatroon die passen bij zowel je lichaam als je uiteindelijke doel. Succes!