Het werkboek van de leerlingmediator.
Leerlingmediator

“Ik heb gesolliciteerd als leerlingmediator” vertelt Dunya tijdens het eten. “Oh wat leuk! Wat heb je in je brief geschreven?” vraag ik. “Dat ik goed dingen kan oplossen omdat ik goed kan luisteren en veel geduld heb” Ik knik goedkeurend. “Goed gezegd. Nu maar hopen dat je wordt gekozen!” Dat gebeurt. Ze volgt de training van de Vreedzame School tot leerlingmediator.

De Vreedzame school

Het is niet zomaar iets. De bedoeling is dat een mediator gaat bemiddelen tussen leerlingen die een conflict hebben. Ze krijgen daarvoor een speciaal hesje aan zodat ze herkenbaar zijn als leerlingmediator. Komen ze er niet uit, dan halen ze de juf erbij. Volgens juf Hanna, de juf van groep zeven/acht is dat bijna nooit nodig in de praktijk. Ook willen de kinderen eigenlijk altijd wel dat het wordt opgelost. ‘De Vreedzame School’ is een programma waar veel scholen mee werken. Het is de bedoeling dat de omgangsvormen die daarin afgesproken worden, zo gewoon worden dat kinderen er niet eens meer bij nadenken. Daarom is het niet aan school gebonden, maar wordt er ook in de buurt mee gewerkt. We hebben ook ‘de Vreedzame Wijk’ geopend, waar we ‘Hallo Wereld’ zongen.

Afspraken

Voordat de leerlingmediator begint met het bespreken van het probleem, worden er afspraken gemaakt. Als iemand nog heel boos is, moet ie eerst even afkoelen en wordt het op een later tijdstip besproken. Verder wordt er aan alle betrokkenen gevraagd of ze hun best gaan doen om het probleem op te lossen. De drie regels zijn:

  • We doen ons best om het probleem op te lossen
  • Geen scheldwoorden gebruiken
  • Elkaar niet onderbreken
Rekenonderzoek

“Als Dunya zich buitengesloten voelt of vindt dat ze gepest wordt kan ze ook naar een mediator gaan” zegt de onderzoekster. Zij heeft een rekenonderzoek gedaan en bij het nagesprek vertelt ze dat Dunya aangaf weinig vriendinnen te hebben in de klas. Ik geef aan dat het de eerste schoolweek was, dat de twee groepen weer een eenheid moeten worden en dat ze toch de laatste tijd weer veel met Dolly optrekt. Wel krijg ik ook signalen dat het niet altijd lekker loopt met sommige kinderen. Ik produceer een lachje bij de opmerking over de leerlingmediator. “Dat is ze zelf” zeg ik.

Oplossen

Natuurlijk weet Dunya dat ze moet zeggen dat iemand moet stoppen als ze iets niet leuk vindt. Of ze gaat naar de juf. Op de één of andere manier lukt dat niet goed. Dus moet ik haar soms flink aanmoedigen. The day after the night before. Het was weer zo’n avond dat alles fout ging en dat nog net niet het servies door het huis vloog. “Wat is er aan de hand?” vroeg ik. “Twee dingen” zei Dunya boos. “Jij zit me dwars zoals altijd en dat andere gaat je niks aan!” Toen we allebei uitgeraasd waren en Dunya eindelijk in bed lag, rolde ik ook meteen mijn bed in. Het gesprek van die dag heeft er ingehakt bij mij en daar reageert Dunya ook op. Maar er is wel iets gebeurd en dat gaat ze oplossen. “Jij gaat met de juf praten” zeg ik dus streng.

Training

Tijdens de training stellen kinderen hun eigen leerdoelen vast. Wat wil ik oefenen? Wat kan ik al en wat moet ik nog leren? In het werkboek moeten ze ook opschrijven waarom de afspraken voor mediatie belangrijk zijn. Een leerlingmediator heeft veel vaardigheden nodig. Ze moet goed kunnen luisteren, vragen stellen en samenvatten, kinderen zelf oplossingen laten bedenken en vooral heel geduldig zijn. Sommige problemen laten zich niet zo één, twee, drie oplossen en dan moet je het wel kunnen opbrengen om vol te houden. Wat mij moeilijk lijkt is de onpartijdigheid. Ik denk dat je in je hart altijd wel een voorkeur hebt, misschien zelfs onbewust. Dat mag je niet laten merken of laten meespelen bij het bemiddelen. Na afloop van de mediatie geven de kinderen elkaar een hand. Ze worden gefeliciteerd met het oplossen van dit conflict.

Diploma leerlingmediator

In dit schooljaar gaan de leerlingmediatoren van start. Ze hebben dan ongeveer één keer per week ‘dienst’ tijdens de pauze. Ik vind het heel spannend, maar ben ook erg trots op Dunya dat ze hiervoor uitgekozen is. Ik zie haar in gedachten al rondlopen in een hesje. Zelf is ze ook trots. Als ze haar diploma voor mediator uitgereikt krijgt straalt ze helemaal. En terecht. Wat leuk dat ze dit mag doen en wat goed dat ze de training helemaal doorlopen heeft. Ze zal hier vast veel van leren.

Anti Pest Club

Als ik haar ’s middags kom ophalen, pakt Dunya mijn arm. “We moeten naar juf Hanna” deelt ze mee. Ze wil het vertellen, maar vindt het fijn als ik in de buurt ben. Ze begint een verhaal over de Anti Pest Club. Vorig jaar heeft ze dat gedaan in groep zes en dit jaar wil ze dan in groep zeven doen. De polsbandjes zijn besteld bij de EO, maar  helaas niet binnengekomen voor de anti pestweek. Vorig jaar wel. “Je kunt het ook een andere keer doen. Dat hoeft niet in de Anti Pestweek” zeg ik. De juf knikt: “Het past ook heel goed bij de Vreedzame School.” Dunya gaat akkoord. Het was leuker geweest als de bandjes deze week binnen waren gekomen, maar een Anti Pestclub oprichten kan natuurlijk het hele jaar door. Dat past ook goed bij haar taak als leerlingmediator.

Gevoelig kind

“Morgen ga ik eens met jou en die andere meiden om de tafel om te vragen wat er bij gym is gebeurd” vertelt de juf. “Heb je de rest dan ook verteld?” vraag ik aan Dunya. Ze schudt haar hoofd. “Ik weet niks van wat er gebeurd is bij gym, maar het is wel handig om te vertellen dat het niet iets eenmaligs is” zeg ik. Dus vertelt ze alsnog het hele verhaal. “En dan zegt ze dat ik niet moet huilen als een baby. Maar ik huil niet als een baby” zegt Dunya verontwaardigd tegen de juf. “Ik ben gewoon een gevoelig kind, daar kan ik ook niks aan doen. Dat komt door mijn moeder!” vervolgt ze met een snelle blik op mij. We schieten alle drie in de lach. Het is toch weer mijn schuld.

Zelfvertrouwen

Gevoelig….. Het is vaak een blok aan mijn been, maar het heeft zeker ook voordelen. Ik vond me vaak een lastige moeder omdat ik zo gevoelig ben. Maar een collega zei vorig jaar: “Geef mij maar die gevoelige moeder in plaats van ouders die niet betrokken zijn bij hun kind en bij school!” Dat zette me wel aan het denken. Voor Dunya kan haar gevoeligheid juist weleens van grote waarde zijn bij haar werk als leerlingmediator. Binnenkort gaat ze van start en dan zal dit haar zelfvertrouwen hopelijk vergroten.

Bewaren

Bewaren

http://www.krachtigemoeders.nl/wp-content/uploads/2017/10/mediator-1024x576.jpghttp://www.krachtigemoeders.nl/wp-content/uploads/2017/10/mediator-150x150.jpgHenrike LaningGastblogger HenrikePersoonlijkVaste Gastblogstersafspraken,anti pest club,Antipestclub,APC,bemiddelen,gevoelig,leerlingmediator,mediator,pesten,polsbandjes,rekenonderzoek,training,vreedzame school,zelfvertrouwenLeerlingmediator “Ik heb gesolliciteerd als leerlingmediator” vertelt Dunya tijdens het eten. “Oh wat leuk! Wat heb je in je brief geschreven?” vraag ik. “Dat ik goed dingen kan oplossen omdat ik goed kan luisteren en veel geduld heb” Ik knik goedkeurend. “Goed gezegd. Nu maar hopen dat je wordt gekozen!”...Blogs die net even anders zijn